האם יש הוכחות שפנג שואי באמת עובד?

השאלה הזו נשאלת בכל שיחה שלי עם לקוח. אנשים רוצים מעין תעודת ביטוח שאכן השקעתם לא תהיה לשווא. זה בהחלט מובן ולמרות שפנג שואי אינו מדע מדויק, בכל זאת השאלה ראויה להישאל ובהחלט ראויה לתשובה.

את מאמרו An Appreciation of Chinese Geomancy, מתחיל אנדרו מארץ' במילים הבאות:

"אמונה טפלה סינית זו, מגוחכת ככל שתהיה, לא השתמרה במשך אלף שנים בקרב עם תרבותי ועצום, אומה שהוגיה ומלומדיה הם רבים מספור, מבלי לבסס עצמה על משהו כזה או אחר שטבעי לאדם וללא דחיה ברורה של ההיגיון שלו"

במילים אחרות, כיצד ייתכן שכל המלומדים וה"חכמים הסינים" לאורך כל ההסטוריה הסינית איפשרו לפנג שואי להמשיך ולהתקיים? הרי הם ישבו ליד הקיסר וייעצו לו. הייתכן שכולם טעו ונפלו לקסם המתעתע הזה? או שמא בכל זאת יש משהו בשיטה הזו?

כדי "להוכיח" שאכן פנג שואי עובד, אני מביאה לכם שלוש עבודות אקדמיות שבוחנות את הקשר בין פנג שואי ובין הצלחה בלימודים. תקראו ותשפטו בעצמכם –

צ'יו פאנג-יי חקר בעבודת הדוקטורט שלו את השימוש הציבורי שנעשה בפנג שואי בתקופה הקיסרית המאוחרת, במחוז וו-יואן בסין.
וו-יואן הוא מחוז שנמצא בשטח הררי. הטופוגרפיה שלו היא ייחודית ובעיני התושבים היא משמעותית מאוד. באחד מרישומי ההיסטוריה המקומיים נכתב:

"בזכות הטופוגרפיה הזו התושבים הם חרוצים וחסכנים והפנג שואי המפואר יוצר כל כך הרבה גברים מוכשרים וחכמים. כמה חשובים הם ההרים והנהרות!"

ואכן, המחוז הזה היה מעוזם של יועצי פנג שואי רבים, שחלקם שימש בתפקידים ציבוריים שונים. מן הסתם כל החלטה תכנונית שנוגעת למבני ציבור עברה לאחר התייעצות איתם.

אז לאזור יש טופוגרפיה ייחודית ופנג שואי טוב. מה ההשלכות של המצב הזה?
בסין העתיקה היתה חשיבות עצומה ללימוד. למעשה, על מנת לקבל איזשהו תפקיד בבירוקרטיה השלטונית, היה על האנשים לעבור בחינות קיסריות. מיליונים ניגשו לבחינות המפרכות האלו, שאחוז ההצלחה בהן עמד על שבריר האחוז. אנשים היו מקדישים את חייהם ללימודים וניגשים שוב ושוב לבחינות מתוך תקווה לעבור אותן ולהיות משובצים לתפקיד ממלכתי כלשהו.
הצלחה משמעה הבטחת עתידך ועתיד משפחתך. כשלון משמעו חיי עוני.
נחזור למחוז וו-יואן.
מתברר שבתקופת שושלת סונג (960-1279) מתוך 620 בוגרי בחינות בכל אזור השיפוט, 188 היו ממחוז וו-יואן. כמעט שליש!
ביחס למשקי הבית שהיו באותה תקופה באזור, מדובר באחוז הצלחה של 0.5%. הישג מרשים מאוד, בהשוואה ל 0.0025% שקיים במדינה כולה באותה תקופה.

עבודה אחרת, בחנה מצב הפוך – בנייה מכוונת פנג שואי כדי להעלות את הסיכוי להצלחה בבחינות הקיסריות.
הואנג ג'י-פאנג כתב במאמרו על שילוב פנג שואי בהצלחה בבחינות הקיסריות במחוז אחר – ג'יאנגשי. הוא בחן פרסומים היסטוריים של המשפחות המקומיות וגילה כי בתקופת שושלת מינג (1368-1644) היתה במחוז דאגה גדולה. רק מעטים מבני המקום הצליחו לעבור את הבחינות הקיסריות, וזאת למרות בתי הספר המצוינים שלהם.
על מנת לפתור את הבעיה, החלה פעילות של העתקת בתי הספר למקומות עם פנג שואי טוב יותר. תועדו מקרים רבים של בניית בתי ספר חדשים והעתקת ישנים, כפעילות משותפת של השלטון המקומי, האליטה ואף פשוטי העם. כולם תרמו את חלקם לפעילות הזו, מתוך אמונתם שפנג שואי טוב יסייע להם בבחינות.
והתוצאה? לאחר העברת בתי הספר, כותב הואנג ג'י-פאנג , יותר ויותר אנשים החלו לעבור את הבחינות הקיסריות בהצלחה.

בעבודת המסטר שלה, בחנה קים תומס את השפעת פנג שואי על ההתנהגות, ההישגים והגישה של תלמידים בכיתת לימוד בימינו אנו.
היא ערכה ניסוי בכיתת לימוד של החינוך המיוחד בכיתות א-ו. ראשית, היא נתנה ניקוד לכל תלמיד בהתאם להתנהגות שלו, הישגיו והגישה שלו, בהתאם לחוות הדעת של התלמיד עצמו, מוריו ומשפחתו, כמו גם ציוני המבחנים. בשלב הבא, היא יישמה בכיתה את עקרונות פנג שואי, כמו מיקום השולחנות, הצבעים ועוד. בשלב השלישי, לאחר סמסטר של לימודים, היא נתנה שוב ניקוד לכל תלמיד, לפי אותן הערכות קודמות.
התוצאות?
כ 90% מהתלמידים שיפרו את ציוני המתמטיקה שלהם ואת כישורי הקריאה. כ 60% שיפרו את ההתנהגות שלהם. בנוסף, גם הצוות וגם התלמידים דיווחו על תחושה נינוחה יותר בכיתה, הרגשה שהחדר מזמין וקל יותר להתרכז בו.

לסיכום, הצגתי כאן שלוש עבודות אקדמיות שונות, שבוחנות את היכולת של פנג שואי לסייע בתחום הלימודים. פנג שואי יכול לסייע גם בתחומים אחרים כמו בריאות, מערכות יחסים, כספים וקריירה, אבל על אלו – בפעם אחרת 🙂

איך יכולת הריכוז וההצלחה בלימודים אצלכם בבית? מוזמנים לשתף בתגובות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s