איזה צבע יש להצלחה? / שימוש בצבעים למטרות שיווקיות על פי הפנג שואי

שיווק הוא פעולה בסיסית, הנדרשת להבאת הלקוחות אל העסק או להבאת תודעת העסק אל הלקוחות, ואכן, עסקים משקיעים מחשבה מרובה (וכסף) על הפיכת השיווק ליותר אפקטיבי.

עם הזמן התפתחו שיטות שונות להגברת יעילות השיווק. לדוגמא, כתיבה שיווקית יכולה להגביר את יעילות העברת המסר ולהניע את הלקוח לפעולה. זוהי פעולה שעובדת על המודע של הלקוח. מנגד, קיימות גם שיטות שפועלות על תת המודע של הלקוח, וכדוגמא אזכיר את ריחות האפייה בסופרמרקט השכונתי שלכם ואת המוסיקה בחנויות ובקניונים. כל השיטות פועלות על מנת להעביר ללקוח מסר (מודע או לא מודע), שמטרתו – בוא אלינו!

הסינים משתמשים בצבע בשיטת הפנג שואי כדי ליצור תיקונים אנרגטיים, שעיקרם בהיבט העסקי – חיזוק הפוטנציאל להצלחה כספית. על פי התפישה הסינית, הצבעים משויכים לקבוצות הנקראות חמשת האלמנטים (עץ, אש, אדמה, מתכת, מים) ובכך כל צבע מקבל אופי מיוחד. הנה כמה דוגמאות:

הצבע האדום משויך לאלמנט ה"אש" והוא צבע אקטיבי מאוד. זהו צבע המזל בתרבות הסינית, המקושר לשמחה, פרסום, הצלחה, תשוקה. זהו צבע שמעורר לפעולה אך במינון גבוה גורם לחוסר מנוחה ועלול להעלות את לחץ הדם.

הכתום, אף הוא צבע "אש", אבל מתון יותר. הוא מקושר לחברותיות, שיחה, אופטימיות.

הצהוב הוא צבע "אדמה" ולכן אופיו הוא יציבות, ביטחון. לעומתו, ירוק הוא צבע "עץ" ולכן אופיו הוא גדילה, התפתחות.

הכחול הוא צבע "מים" המשדר שלווה, חשיבה עמוקה, הבנה, רוגע וגם בדידות.

הלבן הוא צבע "מתכת" שמשדר ניקיון, סדר, ארגון, תכנון.

ניתן לשייך לכל עסק צבעים שמתאימים לאופיו ולסוג הפעילות שלו. בנק שרוצה לשדר ללקוחותיו שהוא עסק יציב ואמין, מומלץ לו להשתמש בצבעי צהוב וחום ("אדמה"). לעומת זאת, חברת תקשורת שמבוססת על טכנולוגיה מתקדמת, תנהג בחוכמה אם תבחר בצבע הכחול ("מים").

כבר היום, ניתן לראות חברות רבות שעושות שימוש בצבע להעברת המסר השיווקי שלהן, ביודעין או שלא.

נבחן לצורך הדוגמא, את חברות הסלולאר.

באורנג' משתמשים בצבע הכתום בכל הניירת המשרדית, אתר האינטרנט וכמובן הלוגו. כתום הוא צבע המשויך לאלמנט ה"אש" ואופיו מעודד חברות, "פטפטנות". המסר שהלקוח מקבל הוא קלילות, מסיבות, חוויה, חברים, שיחה.

בפלאפון בחרו דווקא בצבעי הכחול ("מים"), שמשדרים עומק, מחשבה, טכנולוגיה מתקדמת, אבל גם בדידות. המסר שהלקוח מקבל הוא שהחברה מספקת עוצמה טכנולוגית ומכשירים מתקדמים עם דגש על שכלולים ופחות על תפקידו הראשוני של המכשיר.

סלקום בחרו את הצבע הסגול ("אש" חלשה) המסר שמתקבל אצל הלקוח הוא חברותיות ושמחה, אך פחות הנעה לפעולה. מעניין לציין שבאתר האינטרנט של החברה, בעמודים הפונים לעסקים, מפנה הצבע הסגול את מקומו לטובת הצבע השחור-אפור ("מים"). צבע זה משדר מסר של דגש טכנולוגי חזק והוא עומד בניגוד למסר הקליל יותר שמוצע ללקוח הפרטי.

חברת מירס בחרה לעצמה את הלוגו הירוק ("עץ") שמשדר רעננות, פריצה קדימה ורעיונות חדשניים.

מה חלקו של הצבע במסרים האלו?

חברת HP ערכה לאחרונה מחקר מעניין, שבדק את השפעת הצבע על קבלת ההחלטות. לנבדקים (כ 2000 איש מתשע מדינות שונות) הוצגו שני משפטים בצבעים שונים. המשפטים שהוצגו היו "חודש מאי הוא החביב עלי ביותר בשנה". "אני מרגיש מלא השראה היום". הנשאלים התבקשו לציין את מידת הסכמתם להיגדים אלו.

התברר שהנשאלים הגיבו ביתר חיוב למשפטים שהוצגו להם בירוק, בעוד שאדום עורר את התגובות המנוגדות החזקות ביותר. חוסר החלטיות נמצאה קשורה לצבעים כחול ושחור.

מה לגבי עיתונים כלכליים?

עיתון גלובס מציע לוגו אדום-ורוד ("אש" עם נטייה ל"אדמה") שמשדר הצלחה, פריחה וגם יציבות ושמרנות. רוב האתר בנוי בצבעי לבן ושחור, שמשדרים מסר של רצינות, מידע מעמיק וחשיבה אנליטית.

עיתון דה-מרקר, בחר בלוגו ירוק-לבן. ירוק הוא צבע "עץ" ומשדר מסר צעיר, רענן, צומח. הלבן הוא צבע "מתכת" שמשדר יכולת חשיבה אנליטית. המסר הסופי – אנחנו אולי צעירים, אבל יודעים את העבודה.

עיתון כלכליסט של ידיעות אחרונות מציג לוגו אדום ("אש") עם שילוב של לבן ("מתכת"). אתר האינטרנט בנוי כולו מצבעי כחול ואפור. האדום הבוהק משדר מסר של הצלחה, בעוד הכחול ("מים") והאפור ("מתכת") משדרים מסר של דיוק, חשיבה אנליטית ועומק.

עיתון מעריב גם הוא בחר בלוגו האדום ובאתר האינטרנט התווסף לו nrg אפור. כמו כן, האתר בנוי בצבעי כחול ואפור. מעניין שהכפתורים באתר צבועים בצבעים שונים. כך "רכילות" קיבל את הצבע הצהוב, ספורט קיבל צבע ירוק וכלכלה קיבל את הצבע הכתום ("אש"). המסר הכלכלי הוא – אנחנו מספקים מידע עם הרבה עומק וחוכמה (רוב העמוד בצבעי כחול ואפור), אבל אנחנו מאוד ידידותיים ובעצם, חברים שלכם (כתום).

לסיכום, צבע הוא כלי רב עוצמה לשידור מסרים לתת מודע של הלקוח. שילוב צבעים נכונים בלוגו, באתר האינטרנט, במשרד ובניירת יכול לסייע לקבלת ההחלטות של הלקוח ולתרום להצלחה של העסק.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s